رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

“آنروی سکه: کابوس کرونا “قسمت دوم

قسمت دوم کابوس کرونا

در این برنامه قسمت دوم کابوس کرونا را با گفتاری از احمد جواهریان میشنوید.

کابوس کرونا همچنان سایه شومش را برسر جهانیان گسترده است و کشورمان ایران به خاطر ضعف های دولت و نبود مدیریت بحران شرایط ناخوشایندی دارد.

بر اساس گزارشی که کارگروه تحلیل اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) وزارت بهداشت تهیه کرده است، با توجه به سطح قرنطینه و ایزولاسیون (جداسازی افراد)، بین ۸۱۱ هزار تا یک میلیون و ۱۶۰ هزار ایرانی تا آخر اردیبهشت امسال به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

بر اساس این گزارش که نتایج آن در روزنامه شرق منتشر شد، کارگروه تحلیل اپیدمیولوژِی وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده است که در صورت یافت نشدن دارو و واکسن موثر، در نهایت حدود ۶۳ درصد ایرانیان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

این کارگروه که مطالعات خود را به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی ایران تهیه کرده است، سه سناریو با توجه به سطح قرنطینه در نظر گرفته است. بهترین سناریو که مورد تایید ستاد مدیریت مقابله با کرونا نیز رسیده این است که اگر سطح ایزولاسیون (جلوگیری از تماس مبتلایان و افراد مشکوک به ابتلا به به ۴۰ درصد برسد، تعداد کل مبتلایان تا پایان اردیبهشت در کشور ۸۱۱ هزار نفر و در تهران هم ۱۵۹ هزار نفر خواهد بود. در این صورت، تعداد مرگ نیز حدود ۶ هزار و ۳۰ نفر خواهد بود.

سناریوی بدتر این است که اگر در سطح ایزولاسیون در حد ۲۵ درصد قرار گیرد تعداد کل مبتلایان در کشور تا پایان اردیبهشت امسال یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر، و در تهران ۲۴۵ هزار نفر، خواهد بود. در این حالت تعداد کل مرگ نیز ۱۳ هزار و ۴۵۰ نفر خواهد بود.

در نظر گرفتن بهترین سناریو برای ایران در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی از اعمال قرنطینه و سیاست اجبار (آن گونه که در برخی کشورها اعمال شده است) خودداری کرده و شهروندان نیز در برخی شهرها بدون رعایت توصیه کارشناسان در به سفرهای گروهی رفته یا در برنامه های گروهی مانند تشییع جنازه شرکت کرده‌اند.

شیوع گسترده کرونا در ایران حالا به یک بحران تبدیل شده که یک سو نگرانی از پنهان‌کاری در اعلام آمار واقعی و از سوی دیگر سوءمدیریت شرایط را برای مردم سخت کرده است. همچنین کافی نبودن تجهیزات پزشکی و حتی زیرساخت های استاندارد نیز باعث شده تا روند درمانی در ایران با مشکل روبرو شود




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل