رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

روشنائی: افغانستان قربانی سیاست

گفتار احمد جواهریان

 افغانستان کشوری پادشاهی بود که آخرین پادشاهش محمد ظاهرشاه در اثر کودتای بدون خونریزی پسر عمویش محمد داود خان سرنگون شد

افسران چپگرای ارتش افغانستان با یک کودتای نظامی خونین،‌ جمهوری پنج ساله محمد داوود خان را سرنگون کردند و رئیس جمهور و اعضای خانواده‌اش،‌ را   کشتند.وحزب دموکراتیک خلق افغانستان به رهبری نورمحمد تره‌ کی به قدرت رسید که این حکومت مورد حمایت شوروی آن دوران بود وپس از 2 سال شوروی   رسما افغانستان را به اشغال خود درآورد .شوروی 9 سال در افغانستان خاضر بود که سرانجام در زمان کورباچف  اشغال افغانستان خاتمه یافت.

پس از آن تحولات زیادی در افغانستان رخداد تا به تدریج پس از در گیری های فراوان طالبا ن و ملا عمربه قدرت رسیدند پس از ماجرای 11 سپتامبر آمریکاافغانستان را به اشغال در اورد و به مدت 20 سال با هزینه های سرسام آور و کشتار فراوان یکی از طولانی ترین جنگ هارا رقم زد.

در سال 2017، طالبان با انتشار نامه ای سرگشاده به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور تازه منتخب آمریکا از وی خواست تا نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند. پس از سال ها مذاکره، سرانجام طالبان و دولت ترامپ در سال 2020 توافقنامه صلح را امضا کردند. ایالات متحده با خروج نیروهای خود و آزادی حدود 5،000 زندانی طالبان موافقت کرد در حالی که طالبان موافقت کردند که برای جلوگیری از استفاده هر گروه یا فرد از جمله القاعده، از افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده یا متحدانش اقدام کنند. اما این باعث صلح نشد. خشونت ها در افغانستان به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسید. بر اساس گزارش شورای  امنیت سازمان ملل متحد، طالبان کنترل خود را بر مناطق وسیع تری از کشور افزایش دادن تا سرانجام با خروج آمریکا از افغانستان طالبان دوباره قدرت را بدست گرفت .

دربرنامه امروز احمد جواهریان نگاهی براتفاقاتی که در چند هفته اخیر رخ داده و نگاهی بر تاریخچه افغانستان پس از اشغال شوروی سابق و فراز نشیب های  در افغانستان در بستر تاریخ دارد




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل