رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

گفتگوی جمیله داودی با رخساره قائم مقامی

 

 

 رخساره قائم مقامی در تهران و در خانواده اي فرهنگي به دنيا آمد. پدرش علاقه زيادي به هنر داشت. پس از گذراندن دبستان و راهنمايي، در دبيرستان رشته رياضي را برگزيد. در طول نوجواني تجربه هايي ناپيوسته در زمينه كلاس طراحي و نقاشي داشت اما هيچگاه آن را جدي نگرفت. در رشته مهندسي شيمي قبول شد و به دانشگاه رفت اما علاقه چنداني به اين رشته نداشت. در طول تحصيل دردانشگاه به سينما علاقمند شد. تماشاي فيلمهايي چون “هامون”، “باشو” و “نرگس” در سينما عصر جديد گشايشگر فصلي نوين در زندگي رخساره بود. در سال آخر دانشگاه و بدون اطلاع تصميم گرفت كه در كنكور هنر شركت كند. والدينش فقط زماني متوجه اين موضوع شدند كه عكس او را به عنوان نفر سوم كنكور هنر در روزنامه ديدند! بدين ترتيب او به سينما تئاتر راه يافت و مشغول تحصيل در رشته سينما شد. از همان ابتدا گرايش خاصي به سينماي مستند داشت و حتي در مصاحبه ورودي دانشگاه نيز هدف خود را ساخت فيلمهاي مستند اعلام كرده بود. اما با اينحال حس مي كرد كه فيلم مستند قادر به نشان دادن درونيات و مشكلات روحي انسان نيست و براي رفع اين نقيصه استفاده از تصاوير انيميشن را در لابه لاي فيلم مستند مفيد مي دانست

اولين فيلم وي با عنوان “عشقبازي” در سال 1380 ساخته شد كه در حقيقت پايان نامه دوره كارشناسيش بود. اين فيلم مستند كه رخساره آن را يك ماجراجويي شيطنت آميز توصيف مي كند درباره كفتربازهاي تهران است .

 چيزي كه رخساره قائم مقامي را به شهرت رساند بخش دوم پايان نامه اش بود: فيلمي با عنوان “سيانوزه”. اين فيلم درباره زندگي يك نقاش خياباني به نام جمشيد اميني فر است كه بخشهايي از آن بصورت انيميشن ساخته شده است. رخساره كاراكترها و مولفه هاي نقاشي هاي خود جمشيد را الگو قرار داد و در طول مدت نه ماه بخشهاي انيميشني فيلم را ساخت. این فیلم جوایز زیادی را برای رخساره به ارمغان آورد.

فیلم سونیتا مستند بلند رخساره است، داستان سونیتا علیزاده پناهنده افغان نوجوان در ایران که از موسیقی رپ به عنوان راهی برای فرار از نقشهای محدودکننده سنتی زنان در افغانستان استفاده می کند

این فیلم در ژانویه 2016 جایزه تماشاگران مستند جهانی و جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم ساندنس را از آن خود کرد و همچنین برنده جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم آمستردام و دها جایزه بین المللی دیگر شده است.

در این برنامه جمیله داودی پای صحبت رخساره قائم مقامی نشسته است




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل