رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

گفتگو بادکتر سوندارا رامان پیرامون طب شگفت انگیز“Ayurveda”

جندی پیش فرصتی پیش آمد تا من سفری به هند داشته باشم ، این سفر در واقع برای یک تجربه تازه در عالم پزشکی بود مدتها بود شنیده بودم در هند شیوه پزشکی قدیمی و سنتی به نام “Ayurveda” وجود دارد که نتایجش حیرت انگیز است بعد از کاوش های فراوان کلینیک
MOUNTAIN TOP رادر بلندای کوه های نیل گریس در جنوب هندوستان یافتیم ، من به همراه دوست دوره دبیرستانم احمد جواهریان راهی این کلنیک شدیم نا تاثیر معالجات در این کلینیک و با شیوه Ayurveda را تجربه کنیم.
در مدت سه هفته اقامت در این کلینیک اثرات شگفت انگیز این طب سنتی و قدیمی را تجربه کردیم
شاید شما هم ندانید طب آیورودا چیست؟ آیورودا یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های درمانی جامع (“کل بدن”) در جهان است. این سیستم درمانی بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در هند توسعه یافت. طب آیورودا بر این باور استوار است که سلامت و تندرستی به تعادل ظریفی بین ذهن، بدن و روح بستگی دارد. هدف اصلی آن ارتقاء وضعیت سلامتی است، نه مبارزه با بیماری‌‌ها. اما درمان‌ها ممکن است به مشکلات و اختلالات خاصی مربوط باشند.

 

 

آیورودا و انرژی زندگی شما

پزشکان تحصیل کرده در آیورودا بر این باورند که همه چیز در جهان – بی‌جان یا جاندار – با هم مرتبط هستند. اگر ذهن، بدن و روح شما با جهان هماهنگ باشد، از وضعیت سلامت مناسبی برخوردار خواهید بود. وقتی عاملی این تعادل را به هم می‌زند، بیمار می‌شوید. از جمله مواردی که می‌تواند این تعادل را مختل کند، ژنتیک یا نقص هنگام تولد، آسیب‌ها، تغییرات فصلی، سن و احساسات شما است.

کسانی که در زمینه‌ی طب آیورودا مشغول هستند، باور دارند که هر فرد از پنج عنصر اساسی موجود در جهان ساخته شده‌است: فضا، هوا، آتش، آب و خاک.

این پنج عنصر در بدن انسان به منظور تشکیل سه نیروی حیات یا انرژی، به نام دوشاها ترکیب می‌شوند. آن‌ها چگونگی عملکرد بدن شما را کنترل می‌کنند. این دوشاها واتا (فضا و هوا)، پیتا (آتش و آب) و کافا (آب و خاک) هستند

هرکس یک ترکیب منحصر به فرد از سه دوشا را به ارث می‌برد. اما در وجود هر آدمی یکی از این سه دوشا معمولا قوی‌تر از باقی است. هر کدام از این‌ها یک عملکرد متفاوت را در بدن کنترل می‌کند. اعتقاد بر این است که احتمال بیمار شدن شما – و مشکلات بهداشتی که در شما ایجاد می‌شود – با تعادل دوشاها مرتبط است.

واتا

کسانی که در زمینه‌ی طب آیورودا مشغول به کار هستند، معتقدند که واتا در میان سه دوشا قدرتمندترین است. این دوشا کنترل عملکردهای  بسیار اساسی  و مهم بدن مانند  تقسیم سلول ها را بر عهده دارد. واتا همچنین ذهن شما، تنفس، جریان خون، عملکرد قلب و توانایی خلاص شدن از شر مواد زائد از طریق روده‌ها را کنترل می‌کند. چیزهایی که می‌تواند باعث بروز اختلال در آن شوند عبارتند از غذا، ترس، غم و شب‌ها تا دیروقت بیدار بودن.

اگر واتا نیروی اصلی زندگی شما باشد احتمال بیش‌تری وجود دارد که دچار اختلالاتی مانند اضطراب، آسم، بیماری قلبی، مشکلات پوستی و آرتریت روماتوئید شوید.

 

پیتا

این انرژی هضم، متابولیسم (چربی‌سوزی) و هورمون‌های خاصی را که با اشتهای شما مرتبط هستند، کنترل می‌کند.

چیزهایی که می‌توانند باعث بروز اختلال در این دوشا شوند عبارتند از خوردن غذاهای ترش یا تند و سپری کردن زمان زیاد در معرض نور خورشید.

اگر پیتا نیروی حیات اصلی شما باشد، احتمال بیش‌تری وجود دارد که دچار اختلالاتی مانند بیماری کرون، بیماری قلبی، فشار خون بالا و عفونت‌ها بشوید.

کافا

این نیروی حیات، کنترل رشد عضلات، قدرت بدن و ثبات، وزن و سیستم ایمنی بدن را کنترل می‌کند.

کافا ممکن است با خوابیدن در طول روز، خوردن بیش از حد غذاهای شیرین و خوردن یا نوشیدن چیزهایی که بیش از حد نمک یا آب دارند، دچار اختلال شود.

اگر انرژی حیات اصلی شما کافا باشد، ممکن است دچار اختلالاتی مانند آسم و دیگر اختلالات تنفسی، سرطان، دیابت، حالت تهوع پس از خوردن غذا و چاقی بشوید.

 

 

طب آیورودا

متخصص طب آیورودا یک طرح درمانی مخصوص برای شما طراحی خواهد کرد. او به ترکیب فیزیکی و احساسی منحصر به فرد شما، نیروی حیات اولیه‌ی شما و تعادل بین این سه عنصر توجه خواهد داشت.

هدف درمان این است که بدن شما از غذاهای هضم‌نشده، که می‌توانند در بدن شما باقی بمانند و به بیماری منجر شوند، پاکسازی شود. فرآیند پاکسازی – که پانکاکارما نامیده می‌شود- برای کاهش علائم بیماری و بازگرداندن هماهنگی و تعادل طراحی شده‌است.

برای رسیدن به این هدف، متخصص آیورودا ممکن است به تصفیه‌ی خون، ماساژ، روغن‌های درمانی، گیاهان دارویی و تنقیه یا ملین‌ها اتکا کند.

در مدت اقامتمان از دکتر سوندارا رامان دعوت کردیم تا در گفتگوئی رادیوئی از تجربیاتش برای ما بگوید  این گفتگو به زبان انگلیسی است  اما حاوی نکاتی شنیدنی است عکس های این گفتگو کار احمد جواهریان است.

لینک به کلینیک Mountain Top

 

 

 




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل