رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

گفتگو با دکتر کمال جعفری یزدی و محمد حسین سپهری از جمع 14 نفر امضا کنندگان بیانیه معروف گذار از جمهوری اسلامی

 

 

در برنامه این هفته به سراغ دوتن از امضا کنندگان بیانیه معروف 14 نفر که خواهان گذار از جمهوری اسلامی شده اند رفته ایم با این بیانیه این جمع سه خواسته اساسی حودرا عنوان کرده اند.

1-گذار کامل از جمهوری اسلامی

2-ایجاد یک حکومت سکولار دمکرات

3-حفظ تمامیت ارضی ایزان

در این گفتگو پای صحبت دکتر کمال جعفری یزدی استاد دانشگاه ومحمد حسین سپهری معلم مبارز که هردو ساکن مشهد هستند نشسته ایم.

دکتر کمال جعفری یزدی

استاد دانشگاه و فعال سیاسی ساکن مشهد است.وی طی حکمی که از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهدصادر شد به اتهام تشکیل دسته و گروه تلگرامی!! به قصد برهم زدن امنیت کشور به ده سال, انتشار مطالب افراد و کانالهای معاند و حمایت از زندانیان سیاسی به پنج سال و توهین به رهبری به دوسال حبس تعزیری محکوم شده است..

دکترکمال جعفری یزدی، ۵۳ ساله، پدر یک دختر و دارای مدرک دکترای مدیریت راهبردی” استراتژیک” است.

وی سالها است در این رشته در دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد مشغول به تدریس می باشد. او در پیشینه فرهنگی خود سابقه تدریس و استادی در دانشگاه فردوسی مشهد را هم دارا می باشد.

دکتر جعفری یزدی ، اوایل مردادماه سال گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد. وی به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تحت بازداشت و بازجویی بود و سپس به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. بالاخره پس از گذشت بیشتر از ۳ ماه از بازداشت ایشان، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی بصورت موقت آزاد شد. ایشان پس از آزادی به خاطر فشارهای وارده در دوران بازداشت به بیماری اعصاب مبتلا و پس از ۳۵ سال مجددا به استفاده از قرص‌های اعصاب رو آورده‌اند”.

لازم به ذکر است که  جلسه رسیدگی به اتهامات دکتر کمال جعفری یزدی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ در شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

این شهروند ساکن مشهد سابقه مشارکت طولانی در جنگ هشت ساله را داشته و جانباز ۳۵ درصد و از اسرای آزاد شده دوران جنگ است و امروز یکی از چهره های شاخص از جمع 14 نفر امضا کننده بیانیه عبور از نظام حاکم می باشد

محمد حسین سپهری

محمدحسین سپهری، معلم ۴۴ ساله و دبیر فیزیک مدارس مشهد که به دلیل مشارکت در اعتراضات صنفی معلمان و ابراز عقیده در شبکه‌های اجتماعی به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری مشهد احضار شده، می گوید:دلایل و اتهاماتی که از سوی این هیئت مطرح شده مبنای قانونی ندارد چرا که اعتراض و اعتصاب حق معلمان است و بخشی از اتهامات وارده نیز وصف امنیتی دارد و جرم محسوب می شود و رسیدگی به آن در صلاحیت هیئت تخلفات اداری نیست.

 

بنا بر احضاریه هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش خراسان رضوی که دهم بهمن صادر شده، آقای سپهری به شرکت در تحصن غیرقانونی، ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری، اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی و توهین به مقام رهبری متهم شده است!! سپهری می گوید احضاریه هیئت تخلفات مبنای قانونی ندارد و برای فعالیت‌هایی صادر شده است که حق هر معلم و شهروندی است: «این احضاریه یا نشانه سطح سواد حقوقی پایین همکاران هیئت تخلفات است یا این که از جایی و نهادی بیرون از آموزش و پرورش خط گرفته اند، چون مواردی که در احضاریه به عنوان اتهام مطرح شده از جمله شرکت در تحصن سراسری از حقوق معلمان است، موارد دیگری مثل توهین به مقام رهبری به دلیل اظهار نظر و بیان عقیده من بوده که در بیرون محیط کار انجام شده و به شغل من به عنوان معلم و به اداره آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود، ضمن این که اتهامی مثل توهین به رهبری وصف کیفری دارد و باید در یک دادگاه صالحه جرم اثبات شده باشد.»

اتهام توهین به رهبری موضوع ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی است و بر اساس آن هر کس به بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری اهانت کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و مرجع تشخیص دهنده توهین نیز دادگاه‌های انقلاب اسلامی است. محمدحسین سپهری در یکی از ویدئوهایی که در اینترنت منتشر شده قوه قضائیه را گماشته شخص آقای خامنه ای توصیف کرده و گفته است نتیجه چهل سال حکومت جمهوری اسلامی چیزی جز تباهی و ویرانی نبوده است. اظهاراتی که در احضاریه هیئت تخلفات اداری آموزش و پرورش نیز درج شده است. آقای سپهری می گوید: اظهارات انتقادی من درباره عملکرد آقای خامنه ای به معنای توهین نیست: «من نظر خودم را درباره عملکرد ایشان به عنوان کسی که رهبری این نظام را بر عهده دارد گفتم و نقد با توهین و فحاشی متفاوت است، اگر قرار باشد انتقاد به معنی توهین تلقی شود که هیچ کس نمی‌تواند با دیگری صحبت کند، بماند که در این احضاریه بدون هیچ محکمه و دادگاهی جرم توهین به رهبری را اثبات شده در نظر گرفتند که در حیطه اختیارات دادگاه است.»

یکی دیگر از اتهامات این معلم مشهدی ترک خدمت و امتناع از حضور در کلاس‌های درس در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان و همزمان با تحصن سراسری معلمان است. طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان معلمان در اغلب مدارس و شهرهای ایران به نشانه اعتراض به سیاست‌های آموزشی و برخورد امنیتی با معلمان از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. در احضاریه هیئت تخلفات آموزش و پروش علاوه بر ترک خدمت، شرکت در تحصن معلمان نیز به عنوان اتهامی جداگانه مطرح شده است محمدحسین سپهری در این باره به کمپین گفت: «شرکت در تحصن برای حقوق حق هر شهروندی و از جمله معلمان است، اتهام ترک خدمت مربوط به هم مرتبط با همان تحصن سراسری است. هزاران معلم در قریب به اتفاق مدارس کشور به نشانه اعتراض در کلاس حاضر نشدند، هرچند معلمان در مدرسه و در دفاتر حضور داشتند و ترک خدمتی اتفاق نیفتاده است، اما بر فرض صحت باید هزاران معلم به تخلف اداری متهم شده باشند، محمد حسین سپهری بارها از از مزاحمت مأموران امنیتی برای او و خانواده اش خبر داده است.

وی امروز بعنوان یکی از امضا کنندگان بیانیه موسوم به 14 نفر  با این حرکت شجاعانه نشان داد که یک معلم شجاع و مبارز است که خواستهای مدنی او در راستای خواست های ملت شریف ایران است.




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل