رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

بازنمایی یک کشتار دسته جمعی

فریده پور عبدالله

میهمان این هفته گفتمان حقوق بشر دلناز آبادی فیلمساز و کنشگر سیاسی است. دلناز با تلاشی که بیش از ۱۰ سال به طول انجامید فاجعه کشتار دهه ۶۰ رادر قالب یک فیلم مستند به تصویر کشیده است

 

 

 

فیلم  دلناز آبادی ؛ فتوای محرمانه (برنده جایزه بهترین مستند روشنگر در فستیوال “صلح بر روی زمین”)

در باره فیلم:

در دهه شصت خورشیدی زندان‌های ایران مملو از نوجوانان و جوانانی بود که به عنوان زندانیان سیاسی و به جرم هواداری و یا عضویت در سازمان‌ها و احزاب منتقد و مخالف حکومت ایران دستگیر شده بودند. اینها اغلب به خاطر یک هواداری ساده و سمپات بودن یا احتمالا توزیع و پخش یک نشریه و کتاب و یا درگیری در تظاهرات خیابانی و تلاش برای اقدامات تخریبی علیه حکومت، زندانی شده بودند. بسیاری از این زندانیان در سال شصت بازداشت و محاکمه شدند و سال‌های بعد را در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان بودند. از طرفی حکومت نمی‌دانست با این همه زندانی مخالف چه کند. پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل و پایان جنگ ایران و عراق توسط ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران، در تلاش برای سرنگون کردن حکومت اسلامی به مرزهای غربی ایران حمله کرد و این بهانه‌ای شد برای حکومت تا با حکم رهبر وقت جمهوری اسلامی در حداقل زمان ممکن به صورت مخفیانه هزاران نفر از زندانیان را اعدام کند. حکومت ایران تا سال‌ها انجام چنین کاری را انکار می‌کرد، اما به تدریج و با تلاش خانواده‌های اعدام شدگان و کسانی که ازمهلکه مرگ جان سالم به در برده بودند، این راز افشا شد. تلاش‌های منتظری قائم‌مقام رهبر وقت جمهوری اسلامی نیز که خودش در اعتراض به این اعدام‌ها با حکومت‌گران و آیت‌الله خمینی اختلاف نظر پیدا کرده بود، تصویر روشن‌تری از ماجرا و کمیته‌های مرگ به دست داد. گرچه هنوز ابعاد و گستردگی حجم این اعدام‌ها در نقاط مختلف ایران روشن نشده است. دلناز آبادی در فیلم فتوای محرمانه ‘ به سراغ کسانی رفته که آن دوران و آن شرایط را تجربه کرده‌اند.




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل