رادیو پویا

-
تازه های رادیو
-
راهنمای رادیو
-
بایگانی رادیو

بایگانی رادیو پویا

-
برنامه همراهان
-
معرفی همراهان

گفتمان میهمان این هفته عبدالستار دوشوکی

مهدی ذوالفقاری در برنامه این هفته گفتمان به سراغ عبدالستار دوشوکی رفته است

عبدالستار دوشوکی (زاده چابهار – ) پژوهشگر و فعال سیاسی بلوچ اهل ایران است. دوشوکی از مخالفین جمهوری اسلامی ایران، و از بنیانگذاران جبهه متحد بلوچستان ایران است و همچنین ریاست مرکز مطالعات بلوچستان در لندن را نیز بر عهده دارد.

دوشوکی فعالیت‌های خود را از دوران دانشجویی در سال ۱۹۷۷ آغاز کرد. در آن سال او انجمن بلوچ‌های مقیم مرکز را در تهران تأسیس کرد.

او در انقلاب ۵۷ نیز شرکت داشت، اما بعد از سر کار آمدن جمهوری اسلامی و ماجرای انقلاب فرهنگی، از دانشگاه اخراج شد. او سپس به چابهار بازگشت و موقتاً به تدریس در دبیرستان و هنرستان مشغول شد و پس از سه ماه به عنوان «معلم ضد انقلاب» اخراج شد. او سپس، مثل بسیاری از سایر فعالین سیاسی، به خارج از ایران گریخت و به انگلستان مهاجرت کرد. در سال ۱۹۸۹ دکترای خود را در رشتۀ پزشکی از دانشگاه لیدز انگلستان دریافت کرد. وی فوق لیسانس مدیریت خود را از دانشکده مدیریت دانشگاه شهر لندن در سال ۱۹۹۱ دریافت نمود.

در سال ۲۰۰۳ جبهه متحد بلوچستان ایران را بنیان گذاشت. او به همراه این جبهه در کنگره ملیت‌های ایران فدرال شرکت کرد و از بنیانگذاران این کنگره بود اما بعدها اختلافات باعث جدایی او و گروهش شد. دوشوکی یک فعال سیاسی شناخته شده در طیف اپوزیسیون و مسائل حقوق بشری است و به عنوان تحلیلگر مسائل سیاسی ایران، خاور میانه، پاکستان و اقوام ایرانی و به‌ویژه موضوعات مربوط به استان سیستان و بلوچستان در رسانه‌های مختلفی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، العربیه، الشرق الاوسط و رادیو فرانسه ظاهر شده و مقالات وی در سایت‌های مختلف منتشر می‌شوند.

 

فایل صوتی :

 

 




تلفن های رادیو پویا

تلفن رایگان از آمریکا و کانادا:

866-938-2788

تلفن بین المللی:

001-925-322-5499

-
اخبار دویچه وله
-
پیوندها

کمک مالی

رادیو پویا سازمانی غیر انتفاعی است و هزینه هایش توسط گردانندگانش و کمک مالی شنوندگانش تامین میگردد. این سازمان در آمریکا به ثبت رسیده است و کمک مالی شما از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار است.

حمایت از برنامه شهر نوش پارسی پور

دانلود اپلیکیشن موبایل